söndag 26 november 2017

Regeringen backar om lagen om stöd och service, LSS

Barn- och äldreminister Åsa Regnér stoppar Försäkringskassan och går tillbaka till ordningen om att man får vänta på assistenter. De gör det här snabbt och enkelt för folks liv måste få fortsätta så inte deras liv ska bli alldeles för oberäkneligt.

Vid en presskonferens för tolv dagar sen presenterade ministern tre olika lagar som förenklar livet för handikappade. Det hon sa på presskonferensen då var att de domarna som hade fallit mellan år 2009 och framåt, de här domarna beskriver vad assistans ska handla om. De här domarna nämner ingenting om att de personer som blir nekade assistans för olika anledningar ska inte förnekas assistenter om de är beroende av dem.

Den här lagen har förändrat människornas liv drastiskt. 6 000 av 15 000 kan påverkas av den här lagändringen. Regeringen och politiker har fått hård kritik på grund av det här. Därför presenterar hon nu de här förändringarna, för att assistansbolagens legimitet är hotad.

Kommunerna ska vara extra tydliga att förklara för de som blitt avvisade vad rättigheterna är som LSS har kommit fram till. Jag vill bara förtydliga att det här är PRELIMINÄRT.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/B7gQE/regeringen-backar-om-lss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tillfälligt avbrott

Hej alla mina läsare. Jag har kommit in på en skrivarlinje på distans i Nässjö. Allt mitt fokus kommer jag nu lägga på skolan och texterna d...