torsdag 21 juni 2018

Min stockholmsresa: Vaxholm

Det har nu gått ungefär två veckor sedan jag kom hem från min stockholmsresa och nu tänkte jag dela med mig av godbitarna från min resa.

Först vill jag berätta om när vi åkte till Vaxholm.

Vi började dagen med frukost på hotellet, och gjorde några extra frukostbullar för att ta med som picnic till Vaxholm. Sedan kollade vi upp varifrån man kunde ta båt till Vaxholm ifrån, men det var svårt att hitta rätt information. Tillslut hittade vi en kaj där de gick båtar till Vaxholm ifrån, men när vi väl kom dit, så gick det bara två båtar på hela dagen, och ingen som passade oss.

Från att glädjen stod i blom, blev vi snabbt vissna blommor istället, men vi gav ändå inte upp. Vi fortsatte leta efter en båt och gick mot en annan plats där andra båtar gick ifrån. På vägen dit fick vi av ren tillfällighet syn på båtar och bestämde oss för att kolla om någon av dessa gick till Vaxholm.

När vi kom fram till kajen, såg vi att det gick flera båtar till Vaxholm, och glädjen stod i blom igen. Personalen på båtarna var jättetrevliga och hjälpsamma. Normalt sett skulle vi få betala för den extra assistenten, men vi fick hela båtresan gratis, både fram och tillbaka.

Båtresan till Vaxholm var helt underbar. Jag satt ute på däck tillsammans med mina två assistenter och njöt av vinden och vågorna som slog mot båten, som stänkte ner oss lite då och då. Efter ungefär en timme var vi framme på Vaxholm och gick i land.

Vaxholm såg alldeles idylliskt ut, speciellt nu på sommaren. Vi gick på smågatorna och tittade på affärerna, när vi gick förbi en pizzeria som doftade alldeles för gott, och vi kunde inte motstå att köpa take-away pizza. Vi hade blivit varnade om de dyra priserna på Vaxholm, men när man är på semester så kan man unna sig.

Med pizza i hand gick vi ner till en mysig plats vid vattnet och satte oss och började äta och titta ut över skärgården. Efter måltiden gick vi på en liten runda i ett grönområde i närheten. Där passade en av mina assistenter på att bada och det såg väldigt härligt ut. Sedan så satt vi oss och bara njöt i solen och lyssnade på den vackra fågelsången.

Tiden gick och alldeles för snart var det dax att åka tillbaka in i city igen, men innan dess han jag avnjuta en stooor mjukglass.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tillfälligt avbrott

Hej alla mina läsare. Jag har kommit in på en skrivarlinje på distans i Nässjö. Allt mitt fokus kommer jag nu lägga på skolan och texterna d...