måndag 23 april 2018

Irrawaddydelfiner ökar i antal

Irrawaddydelfinen är på väg tillbaka i antal efter att ha varit utrotningshotade länge!
Anledningen till att de nästan försvann är att illegalt fiske och nät som lämnas kvar i vattnen där de bor. Självklart är det också gifter och föroreningar som hotar arten. Populationen har ökat ifrån 80 till 92 individer på ett år, det är första gången på 20 år som de ökar i antal istället för att minska.

De bor längs en kort sträcka i Mekongfloden där man satsat hårt på att förhindra illegalt fiske. Lokalbefolkningen gillar att ha delfinen omkring sig just därför att den drar till sig turister.

Det är inte mycket som är känt om den här delfinen. Forskare är knappt ens säkra på att det är en delfin. Nära släktingar till Irrawaddydelfinen är späckhuggaren och vitval.

Jag blir glad att ett så ovanligt djur är på väg tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tillfälligt avbrott

Hej alla mina läsare. Jag har kommit in på en skrivarlinje på distans i Nässjö. Allt mitt fokus kommer jag nu lägga på skolan och texterna d...