onsdag 7 februari 2018

En ny fantastisk app för de som sitter i rullstol, Access Now.

Maayan Ziv är grundaren till Access Now, som är en app som visar alla ställen som är anpassat för rullstol. Hon sitter själv i rullstol och när hon skulle ut och fira med sina kompisar, så var den första frågan hon ställde sig: "Är det här stället anpassat för rullstolar? Kan jag ens komma in?". Då fick hon en lysande idé; varför finns det inte en app som visar alla ställen som är rullstolsanpassade? Barer, restaurangen eller varför inte tvättstugor. Det finns ju appar om allting just nu, så varför inte en app om vad som är rullstolsanpassat. Appen använder sig av google maps och funkar på ett sånt vis att du filtrera bort alla ställen som inte är rullstolsanpassade. Hittar du ett ställe som inte finns på kartan, men är rullstolsanpassat, då kan du som användare själv lägga dit den, och på så sätt hjälper du andra också.

Jag testade appen innan jag skrev denna artikeln, och än så länge fungerar den inte så bra i Sverige, men det beror på att det finns få i Sverige som använder appen. När fler folk börjar använda appen, så kommer också folk att lägga in fler ställen som är rullstolsanpassade. Maayan Ziv, appens grundare, är ifrån Toronto, Canada och där blir appen bara större och större.

Personligen så tycker jag att appen är en jättebra idé, för då slipper man att oroa sig över om man kommer in på olika ställen, eller hur många trapsteg restaurangen har. Då kan man istället fokusera på att ha skoj med sina kompisar.

Jag tycker rullstolsanpassning i skolor är mycket viktigt, men det är sällan anpassat för rullstolar. Det är kanske 1 av 10 som är anpassade. Så istället för att gå på den skolan jag vill gå i eller den som är närmast, så blir jag tvungen att välja den som är rullstolsanpassad, och den är oftast långt bort från hemmet. Det blir långsamt bättre och bättre, men vi har en lång väg att gå än. Förutom skolor, så är det sällan anpassat på t.ex mataffärer, och hårsalonger. Ett ställe som oftast är rullstolsanpassat är biografen, och det är ju bra, men de har oftast handikapsplatsen på första raden, så att man håller på och bryter nacken när man ska titta på film. Bara för att man sitter i rullstol, så tycker jag inte att man automatiskt ska få den sämsta platsen i biografen. Därför skulle det vara bra att ha en sådan här app, så att man kan få reda på i förväg vilken biograf som har bra handikapsplats, så att man kan välja den istället för den dåliga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tillfälligt avbrott

Hej alla mina läsare. Jag har kommit in på en skrivarlinje på distans i Nässjö. Allt mitt fokus kommer jag nu lägga på skolan och texterna d...