måndag 5 februari 2018

Knuts kulle


Kuts kulle är egentligen en forntida kungagrav men den har aldrig blivit utgrävd så arkeologer har inte kunnat datera den, men man gissar att den är mella 2500 och 3500 år gammal. Men som sagt, det är inte säkert, inte ens dåtidens metalltjuvar gjorde sig besväret att gräva upp den gamla graven.

En sägen om den här kullen är att Knut den store, en före detta kung av Danmark ligger begraven här men det är bara en myt, man vet inte vem som ligger där. Inga av våra nutida barn vet att de åker pulka på en grav från bronsåldern. Det sägs också att att Knuts spöke spökar där vid midnatt. Vill man se honom någon natt ska man springa 12 varv runt graven, då uppenbarar han sig. Kullen i sig själv är 27 meter i diameter och 2,8 meter över havet. Den kallas även för Sibbes hög eller backe men i folkmun idag säger man Knuts kulle, kärt barn har många namn som sagt.

Jag tycker att man borde sätta upp en informationstavla som berättar om kullens historia, den är intressant även om vi vet så lite om den. Det är nog därför den är så lockande, iallafall för mej som blir så sällan intresserad av historiska platser. 


1 kommentar:

  1. Ligger Knuts kulle i Sibbarp? det viste jag inte trodde det var en vanlig jordhög, det ärju intressant hela historien om Knuts kulle.

    SvaraRadera

Tillfälligt avbrott

Hej alla mina läsare. Jag har kommit in på en skrivarlinje på distans i Nässjö. Allt mitt fokus kommer jag nu lägga på skolan och texterna d...