fredag 15 december 2017

Film recension: Mordet på Orientexpressen

Poirot, den världsberömda detektiven som ser vad det vanliga ögat och sinnet inte kan se löser gåtan med elegant kvickhet i denna mörka tågresa. Det sker ett mord och Poirot blir inkastad i en roller coaster ride av slagsmål lögner och falskspel. Alla på tåget verkar så oskyldiga, Poirot tror i sitt stilla sinne att han aldrig kommer finna mördaren, men där finnes ett par saker som han lägger märke till och snart vet han vem som utförde denna oförlåtliga dygd. ”Det är många som inte vet, med gud vet, och Poirot vet förstås”, som han själv säger i filmen.

Jag tyckte filmen var seg, skådespeleriet av Poirot som spelas av Kenneth Branagh var bra men det var segt också. Det tog mig lite mindre än halva filmen att lista ut vem som var mördaren. Plus, Hollywood klarar sig säkert utan Poirot ett tag nu, iallafall den här versionen av Agatha Christies berömda deckarböcker som många älskar. Det säger jag er, Agatha Christies hade vänt sig i sin grav om hon fick se den här dåliga filmatiseringen av sin älskade deckarbok. Jag tyckte inte att den här filmen hade något budskap utöver att ge en spännande deckargåta, och kanske är det meningen att vara så.

Miljön vi befinner oss i är väldigt snyggt gjord, det känns som att man åker in i en helt annan tid. Först och främst är det kostymerna och det formella sättet de pratar på som övertygar, väldigt elegant och förnämt. Det är en väldigt ovanlig film för att hamna i Hollywood för att det är så många olika länder som representeras.

Det var inte min typ av film, den var långsam och jag blev inte underhållen det minsta. Därför ger jag filmen 2 av 10 månar. Aaaauuuuuuuuuuu..! Det som hade kunnat rädda filmen skulle vara lite mera Action, för exempel en jaktscen uppe på tågets tak, men å andra sidan ska man ju inte ändra på originalet för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tillfälligt avbrott

Hej alla mina läsare. Jag har kommit in på en skrivarlinje på distans i Nässjö. Allt mitt fokus kommer jag nu lägga på skolan och texterna d...