fredag 19 januari 2018

Min topptiolista över metalband

Five Finger Death Punch 
FFDP upptäckte jag för ganska länge sedan. När jag lyssnar på dem får jag en stark känsla av mystik, och sättet de sjunger på är väldigt annorlunda från exempelvis ACDC eller Black Sabbath. De har sitt eget sätt att göra sin musik extra unik på.


Arch Enemy
Jag började lyssna på Arch Enemy när jag började på Östra Grevie för drygt tre år sedan, och ska jag vara helt ärlig så gillade jag dem inte från början. Men sedan började jag gilla dem mer och mer. Jag gillade speciellt deras sätt att få fram budskapen i låtarna. Det var som att höra på en hårdrocksbiografi om vad de har varit med om, och att de sedan fört över det till musik.


Blood Tears
Jag började lyssna på Blood Tears ganska nyligen och jag älskar deras sjuka, mörka gitarrsolon och deras bra musiktexter. Det är nästan som om de kommer på rytmen och texterna medan de spelar för de får dem att låta så klockrent som en vacker röd klockas ljuva toner. Det är som om man är i ett underbart musikuniversum.
    
Black Diamond
Deras låttexter är unika. De spelar aldrig på samma sätt två gånger. Till varje ny låt de släpper så har de ett nytt sätt att få fram texterna på. De slutar aldrig förvåna mig över hur många sätt de får fram de olika texterna på.
 
Ghost
Ghost är helt tvärtemot Black Diamond. De verka ha ett tema av mörker på alla låtar de spelar, men det är som deras sätt att sticka ut från mängden. Hur de med sitt mörker lyckas få fram de underbaraste texterna som passar så perfekt, ungefär som en vacker röd ros av musik. Det är som att läsa musikpoesi


The Saints
När jag lyssnar på The Saints får jag känslan av att de är galna och unika. Deras låttexter är galet bra. De spelar en väldigt vild musikstil men på något sätt så är det ändå så att musiken och orden i deras låtar hör så perfekt ihop, som en hand i en handske.

Slayer
Slayer har en egen stil på alla sina låtar och låttexter. Deras texter har mycket tankar bakom orden. Jag får i alla fall känslan av det varje gång jag lyssnar på dem, och det är antagligen därför jag tycker om dem. Deras musik tillsammans med musiktexterna är så perfekt kombinerade, som mjölk med kakor ungefär.


Motörhead
Motörhead har väldigt många gitarrsolon och de spelar väldigt fritt utan någon speciell struktur. De gör det de älskar, och det är att göra musik. Det hörs i deras musik och i deras låttexter framstår det väldigt tydligt. Jag tror att det är därför jag tycker om att lyssna på dem.

Van Halen
Van Halen har en väldigt unik spelstil och de gör sin egen version av varje låt de har gett ut. De har väldigt blandande rytmer och det är vad som får de att vara så bra som de är. Det är också därför jag gillar dem.

Black Sabbath
Black Sabbath är som en spelande klocka. Både deras låttexter och musikstil är så perfekt sammankopplade, och det får mig att rysa. Det är som en mörk ängel som sjunger ut sina förtvivlade tankar i den mörka världsrymden. De är helt makalösa. Jag fattar inte hur de får sina låttexter att låta så förtvivlade. Det är en helt annan dimension av förtvivlan som jag aldrig hört förut, och heller aldrig senare. Det är därför tankarna flödar fritt när man lyssnar på dem, och det är också därför jag gillar dem så mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tillfälligt avbrott

Hej alla mina läsare. Jag har kommit in på en skrivarlinje på distans i Nässjö. Allt mitt fokus kommer jag nu lägga på skolan och texterna d...