torsdag 11 januari 2018

Radiohead stämmer Lana del Rey

Lana del Rey har gjort en låt som heter "Get Free", som är otroligt lik Radioheads låt "Creep" och därför stämmer nu Radiohead Lana del Rey. Hon har gått med på att kunna ge 40% av sina royalties, men Radiohead vill ha 100%. Detta i sin tur är väldigt komiskt, om du frågar mig, för Radiohead har redan blivit stämda av The Hollies, för att Radioheads låt "Creep" påminner mycket om deras låt "The air that I breath". Då förlorade Radiohead striden, och nu gör de exakt samma sak mot Lana del Rey.

Personligen så tycker jag att man borde sluta stämma arister som gör låtar som påminner om varandra. Visst, det är inte okej att sno en låt rakt av, men man måste ju få hitta sin inspiration någonstans ifrån och för det tycker jag inte att man ska bli stämd. Sen kan man ju nämna var man har fått sin inspiration ifrån, så att de som har gjort låten man hittat inspirtation ifrån, får sitt erkännande.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tillfälligt avbrott

Hej alla mina läsare. Jag har kommit in på en skrivarlinje på distans i Nässjö. Allt mitt fokus kommer jag nu lägga på skolan och texterna d...